Dnes vám chcem napísať o svojej najnovšej radosti. Po viac ako roku som si našla čas na čítanie. A nebola by som to ja, keby to nebolo čítanie o jedle. Niet lepšieho boja proti jesennej únave a depresii, ako aktuálne (tretie) číslo švédskeho magazínu Fool, s podtitulom „šialenstvo, nádhera a láska k jedlu“. Podľa Gourmand Awards 2013 je najlepším food magazínom na svete. Za prvú sezónu svojej existencie zosadil z trónu aj také eso ako Lucky Peach

Toto sú časopisy, ktoré neviem čítať bez ceruzky v ruke, alebo bez odbiehania k internetu a dohľadávania informácií. Po chvíľke čítania vždy 20 minút rozmýšľam a v duchu si preformulovávam myšlienky. Pri tomto čítaní sa nedá zaspať, lebo mám vždy chuť bookovať letenky a vidieť všetko, o čom som práve čítala. Poviem vám, taký pôžitok z čítania, aký mi ponúkol posledný Fool, som už dávno nezažila.

Prečítala som trojicu časopisov Fool (3. číslo), Kinfolk (8. číslo) a Lucky Peach (1. číslo), venujúcich sa japonskej gastronómii a kultúre. Je to taká široká a pre nás exotická téma, že som sa každým článkom vždy dozvedala niečo nové, zaujímavé a inšpiratívne. Na základe rovnakej témy som vedela lepšie porovnať aj rôzne estetiky a koncepcie týchto časopisov. Kým americké Kinfolk a Lucky Peach sú ako jin a jang, na Fool-e badať európsky cit pre komplexnosť a vyváženosť. Kinfolk je veľmi kultivovaný, takmer estétsky magazín. Ľúbivý, nekonfliktný, absolútne pozitívny a v dobrom zmysle slova mainstreamový a seriózny. Lucky Peach, naopak, maskulínne obhrublý, kontroverzný, žartovný, detinsky hravý a neformálny. Kým v Kinfolku nenarazíte na nič nepríjemné alebo „škaredé“, Fool sa nevyhýba ani znepokojivejším témam (napr. cena jedla) a Lucky Peach je od A po Z jedna veľká anarchia (obsahuje napr. aj explicitne opisované dôsledky prejedania sa, necenzurované vulgárne výrazy a pod.). Vo Fool-e nie sú žiadne recepty a iba pár celkom zmysluplných reklám. V Kinfolku sa pre zmenu nenachádza žiadna reklama, ale pomerne dosť náročnejších, zaujímavých receptov a tvorivých návodov. Lucky Peach má v duchu svojho štýlu reklamu aj recepty – vždy trochu uletené a netradičné. Vyberie si každý podľa svojho gusta. Ťažko sa mi pre vás vyberajú najzaujímavejšie články, všetky do jedného sú perfektné, ale najviac na mňa zapôsobil text z Fool-u o okinawskej tradícii a kultúre stravovania s jasným posolstvom do budúcnosti, z Lucky Peach-u príbeh Ivana Orkina a jeho fenomenálneho úspechu na tokijskej ramen scéne a z Kinfolku rozhovor s Yumiko Sekineovou, autorkou značky Fog Linen, s Yuri Nomuraovou, zaujímavou ženou, stojacou za multimediálnym projektom Eatrip a Nomadic Kitchen, alebo manželmi Shinomotovými a ich Tortoise General Store. Kreatívnosť, šikovnosť a odhodlanie niektorých ľudí ma neprestáva fascinovať.

A na záver to najlepšie – už aj u nás svitá na lepšie časy! Znie to neuveriteľne, ale aj u nás už uzrel svetlo sveta náročnejší magazín pre ľudí, čo o jedle rozmýšľajú a chcú vedieť viac. Nulté číslo Pyré. Zatiaľ sa len formuje, ale maximálne tento projekt podporujem. Som hrdá, že aj Natanieri.sk mohlo stáť pri zrode tohto periodika a prispelo svojou troškou do mlyna. K atraktívnej a momentálne vychytenej téme nultého/prvého čísla, venujúcej sa trhom, sme poskytli fotku tokijského rybieho trhu Tsukiji. (Aká zhoda náhod…) Nezostáva mi len dúfať, že si Pyré na našom malom trhu nájde dostatok čitateľov. Niekedy sa revolúcie musia robiť zdola a niekedy sa ujme aj ambicióznejší projekt bez podpory más. Držme palce a verme, že na to máme.

P. S: Už sa neviem dočkať ďalšieho Fool-u, avizovaného na koniec roka. Ach, to budú sviatky!

Ďalšie články o kuchárskych knižkách a časopisoch:
Sila živých kultúr
Planéta rastlín
Ex libris
Najlepší doping na svete
Nový prírastok do rodiny food časopisov
Prílev informácií pokračuje
Bún
Moja vlastná River Cottage
Sláva, nazdar výletu…
Zele-renesancia
Kvasíme doma
Chvála sviatkom alebo čo má spoločné čokoládové suflé s Anthonym Bourdainom